جشنواره بین المللی کانگورو

دهمین دوره جشنواره بین‌المللی ریاضیات کانگورو در ایران، پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷، با حضور بیش از ۵۲ هزار دانش‌آموز از مقاطع اول ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی در دبستان مهدا (پایه سوم تا ششم) و بیش از ۱۵۰۰ حوزه در سراسر کشور برگزار شد. با توجه به بحث‌های داغ این روزها در مورد نخبه‌گرایی و مزایا و آسیب‌های آن، نگاهی اجمالی به برگزاری یک مسابقه ترویجی در حوزه ریاضیات در این ده سال می‌تواند جالب باشد.

ریاضیات کانگورو چیست؟

جشنواره ریاضیات کانگورو یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی است که با هدف ترویج و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به ریاضیات و همچنین توجه به رشد خلاقیت و ارتقای آموزش ریاضی با رویکرد حل مسئله در بیش از ۷۰ کشور جهان برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۴ تعداد شرکت‌‎کنندگان کانگورو در سطح جهان از مرز ۶ میلیون نفر در سال گذر کرد. در روز ریاضیات کانگورو یک مسابقه‌ی غیررقابتی برگزار می‌شود. هدف اصلی این مسابقه به‌کارگیری توانمندی دانش‌آموزان در حل خلاقانه مسئله‌های ریاضی است. محتوای دانشی مسئله‌های کانگورو پیچیده نیست و پاسخ دادن به آن‌ها نیاز به آمادگی ویژه‌ای ندارد. مسئله‌های کانگورو بر قدرت تفکر و خلاقیت دانش‌آموزان تمرکز دارد نه دانش ریاضی آن‌ها.

مشخصه‌ی روز ریاضیات کانگورو، شادی‌بخش و پر نشاط بودن فضای آن روز برای دانش‌آموزان است. بنابراین در اکثر کشورها علاوه‌بر برگزاری مسابقه کانگورو، فعالیت‌های فردی و گروهی دیگری نیز برای دانش‌آموزان طراحی و اجرا می‌شود. در ایران نیز یک دستورالعمل برای برنامه‌های جنبی هر سال آماده و اجرای آن به حوزه‌های برگزاری توصیه می‌شود.

در حال حاضر بیش از شش میلیون دانش‌آموز در جهان به همراه معلمین و پدرها و مادرها این روز را جشن می‌گیرند و در کنار حل مسئله‌های کانگورو، فعالیت‌های ریاضی متنوعی برگزار می‌کنند. روز و مسابقه ریاضیات کانگورو در ایران هر سال در آخرین پنجشنبه فروردین ماه برگزار می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجتمع فرهنگی و آموزشی مهدا

اطلاعات تماس

اسکرول به بالا