دریچه – کارگاه آداب الصلاه

کارگاه آداب الصلاه ?

توضیح مختصر از برگزاری دوره آشنایی با کتاب آداب اصلاه امام خمینی (ره)

نماز همان طور که صورت ظاهری دارد،صورت باطنی دارد که همان طور که برای ظاهر آدابی هست برای باطن هم آدابی است.

نماز اهل معرفت، قره العین است و معراج.
و وجدوا ما عملوا حاضرا دلالت بر حاضر دیدن اعمال خوب و بد است و صورت ملکوتی دارد.

امام صادق صلوات خدا بر او باد: هرکس نمازهای واجب را در اول وقت ادا کند و حدود آنها را حفظ نماید،فرشته آنرا سپید و پاکیزه به آسمان برد. نماز به نمازگزار گوید: خدا تو را نگهدارد همانگونه که مرا نگهداشتی و مرا به مَلَکی بزرگوار سپردی و کسیکه نمازش را بی سبب به تاخیر اندازد و حدودش را حفظ نکند،فرشته نماز او را سیاه و تاریک به آسمان برد درحالیکه نماز با صدای بلند به نمازگزار گوید مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع کند و خرا تو را رعایت نکند که مرا رعایت نکردی .

این حدیث علاوه بر آنکه بر صورت غیبی و ملکوتی دلالت دارد، بر حیات آن نیز دلالت دارد. کما آنکه در سوره عنکبوت آیه ۹ میفرماید و انّ الدار الاخره لهی الحیوان و نیز احادیثی که نماز و زکات و صبر و … را در قبر حاضر میدانند. و احادیث تمثل نماز بسیار است.

از خسران است که به صورت نماز پرداخته شود ولی باطن آن که باهث وصل شدن و کمالات باطنی است غافل ماند. چرا که دوای درد نقایص قلبی است و معراج است.

به فصل سوم از مقاله اول کتاب آداب الصلوه می رسیم. دراین فصل صحبت از خشوع است و تفاوت آن با خضوع کمی بیندیشیم: ?

تابحال خشوع را برای خودمان چگونه معنا کرده ایم؟    اصلا تاکنون آدمهای خاشع در اطرافمان دیده ایم؟      این آدم ها چگونه اند که خاشع اند و چرا خاشع اند؟

و اما:

آیا خشوع با خضوع فرق دارد یا یکی است؟
اغلب آدمها این دو را یکی میپندارند، اما میخواهیم از راز این دو پرده برداریم . نکته جالب تر آنکه خشوع با علم ارتباط دارد….
چگونه و چطورش را فکر کنیم ?

طمانینه هم واژه دوست داشتنی ایست .کمی بگردیم دور این واژه ها و ببینیم معنا و مفهومشان چیست؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجتمع فرهنگی و آموزشی مهدا

اطلاعات تماس

اسکرول به بالا